Πέμπτη 11 Μαΐου 2017

Θέμα ύψιστης προτεραιότητας η τεχνική υποστήριξη του στόλου των Mirage




Είναι γεγονός ότι για την αντιμετώπιση της κύριας απειλής στο ΑΙΓΑΙΟ ιδιαίτερα σημαντικό ρόλο αποτελεί η ικανότητά μας σε επιχειρήσεις Τακτικής Αεροπορικής Υποστήριξης Ναυτικών Επιχειρήσεων (ΤΑΥΝΕ/TASMO) ρόλος με τον οποίο είναι επιφορτισμένη η 332ΜΠΚ των Mirage 2000 EGM της ΠΑ τα οποία έχουν την δυνατότητα εξαπόλυσης του βλήματος ΑΜ-39 Exocet.

Επιπρόσθετα η 331ΜΠΚ των Mirage 2000-5 MkII, με το ICMS MK-II, τα σύγχρονα βλήματα MICA EM/IR και την μοναδική για την περιοχή δυνατότητα να εξαπολύουν τα στρατηγικού χαρακτήρα βλήματα SCALP-EG, αποτελεί μία από τις κύριες αποτρεπτικές δυνάμεις που διαθέτουμε σήμερα. Δυστυχώς όμως η κατάσταση στη 114 Πτέρυγα Μάχης είναι άκρως ανησυχητική.

Ειδικότερα η σημερινή διαθεσιμότητα των M 2000EGM/BGM είναι σε ιδιαίτερα κρίσιμο επίπεδο λόγω έλλειψης ανταλλακτικών και εν γένει υποστήριξης που οφείλεται κυρίως στην μη ύπαρξη ενεργούς σύμβασης Εν Συνεχεία Υποστήριξης (Follow On Support). Το πρόβλημα είναι πλέον οξύτατο λαμβάνοντας υπόψη ότι τα A-7E/TA-7C έχουν ήδη αποσυρθεί, ενώ και τα F-4E AUP PI2000 αντιμετωπίζουν ήδη σοβαρά προβλήματα υποστήριξης. Τα τελευταία 7 συνεχόμενα χρόνια ο στόλος των Mirage των οποίων οι ικανότητες προσδίδουν καθοριστικό πλεονέκτημα στη Π.Α βρίσκεται σε συνεχή απαξίωση ένεκα προβλημάτων τεχνικής υποστήριξης. Η υπογραφή μίας σύμβασης Follow On Support πρέπει να αποτελεί κυρίαρχη προτεραιότητα για τον εθνικό αμυντικό σχεδιασμό.

Όμως εκτός από τα αεροσκάφη τα οποία χρήζουν άμεσα τεχνικής στήριξης η κατάσταση δεν είναι και η καλύτερη στον τομέα των όπλων. Χαρακτηριστικά αναφέρουμε τα βλήματα AM-39 EXOCET των οποίων το όριο ζωής έχει σχεδόν εξαντληθεί. Το αρχικό πρόγραμμα FOS μετά από 2,5 χρόνια κατέληξε άκυρο. Σημαντικό μερίδιο στο πρόβλημα έχει η υπέρμετρη γραφειοκρατία του Νόμου Βενιζέλου. Πρόκειται για τον νόμο 3978 του 2011 ο οποίος αποτελεί τροχοπέδη για οποιοδήποτε εξοπλιστικό πρόγραμμα. Όλη η τεχνική υποστήριξη των οπλικών συστημάτων των Ενόπλων Δυνάμεων παγιδεύτηκε στον συγκεκριμένο Νόμο και στα γραφειοκρατικά γρανάζια της ΓΔΑΕΕ. Η πολιτική ηγεσία του ΥΠΕΘΑ οφείλει να αναλάβει άμεσα νομοθετικές πρωτοβουλίες για την βελτίωση του νόμου 3978 ώστε να ξεμπλοκάρει η υποστήριξη των οπλικών συστημάτων.


Ο στόλος των αεροσκαφών Mirage 2000 και Mirage 2000-5 Mk2 προσδίδει δύο καθοριστικά πλεονεκτήματα στη Π.Α και στις Ένοπλες Δυνάμεις. Στρατηγική και ναυτική κρούση, δυνανατότητες οι οποίες διαδραματίζουν κυρίαρχο ρόλο στην πολιτική αποτροπής απέναντι στον τουρκικό αναθεωρητισμό.  

Επιπροσθέτως και με δεδομένη τη δυσχέρεια για αγορά νέων μαχητικών η Πολεμική Αεροπορία έχει μπροστά της μία μόνο λύση, τον εκσυγχρονισμό των Mirage 2000EGM/BGM. Με τον εκσυγχρονισμό αυτό η ΠΑ θα μπορούσε να δημιουργήσει μία συμπαγή δύναμη μαχητικών με την ίδια διαμόρφωση, τα οποία μαζί με τα 25 Mirage 2000-5 MkII να σχηματίζουν μία υπολογίσιμη δύναμη εκσυγχρονισμένων μαχητικών εξειδικευμένα σε αποστολές αναχαίτισης και ναυτικής κρούσης με τους πυραύλους ΑΜ-39 Exocet και σε κόστος συγκρίσιμο με αυτό της αναβάθμισης των αφων F-16, λαμβάνοντας υπόψη και στοιχεία από αντίστοιχα προγράμματα άλλων χρηστών MIRAGE (π.χ. της Γαλλικής Αεροπορίας, της Ινδικής Αεροπορίας, των Μαροκινών Mirage). Σε διαφορετική περίπτωση ελλοχεύει ο κίνδυνος της απαξίωσης αγορών δισεκατομμυρίων και κυρίως η απώλεια μιας ισχυρής επιχειρησιακής δυνατότητας.

Τα επιτελεία των τριών κλάδων των Ενόπλων Δυνάμεων έχουν υποχρέωση να συνεπικουρήσουν τη ΓΔΑΕΕ ως προς την εξέλιξη διαγωνισμών εν συνεχεία τεχνικής υποστήριξης. Τη δεδομένη χρονική στιγμή από πλευράς ΓΔΑΕΕ συντελείται αναδιατύπωση των ειδικών όρων ώστε να προκηρυχτεί νέος διαγωνισμός που θα καταλήγει σε συμφωνία πλαίσιο (FOS) με στόχο την υπογραφή σύμβασης τεχνικής υποστήριξης του στόλου των Mirage. Θα πρέπει η πρόταση που θα διαμορφωθεί να περιλαμβάνει ανταγωνιστικό κόστος με παράλληλη πρόβλεψη ενσωμάτωσης όρων απορρόφησης κόστους που θα απαιτηθεί για τη ανάπτυξη υποδομών αναβάθμισης των αφων. Ήδη το ΓΕΑ αναθεώρησε τους ειδικούς όρους για να προσαρμοστούν σε μια συμφωνία πλαίσιο. Από την αρχική πρόβλεψη των 144 εκατομμυρίων ευρώ για το FOS οι τελευταίες διαβουλεύσεις κατέληξαν στο τελικό ποσό των 50 εκατομμυρίων ευρώ για τρία χρόνια. Ύστερα απαιτείται εκ νέου καινούργια σύμβαση FOS. Έπειτα από 7 χρόνια παλινωδιών τις επόμενες εβδομάδες αναμένεται να λάβει χώρα νέος γύρος διαπραγματεύσεων.

Η Πολεμική Αεροπορία δεν έχει στη διάθεση της άλλο χρόνο. Τα περιθώρια τελείωσαν. Εφόσον η Π.Α θέλει να διατηρεί ικανότητες στρατηγικού πλήγματος με βλήματα SCALP-EG, υπεροχή στην αναχαίτηση με τα Mirage 2000-5 MK2 με τα βλήματα MICA και δυνατότητα ναυτικής κρούσης με εξειδικευμένα όπλα όπως είναι τα AM-39 EXOCET υποχρεούται άμεσα να συνεχίσει να υποστηρίζει επαρκώς τον στόλο των Mirage. Εάν απαξιωθούν και οι αγορές δισεκατομμυρίων των Mirage 2000 EGM/ BGM και Mirage 2000-5 MK2 όπως έγινε με τα AH-64A Apache, τις φρεγάτες MEKO 200HN, τα ελικόπτερα ΝΗ90 τότε θα μιλάμε για σοβαρή παράλειψη.
 ΠΗΓΗ
http://defencenews.gr/amina/5556-thema-ypsistis-proteraiotitas-i-texniki-ypostiriksi-tou-stolou-ton-mirage

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου