Δευτέρα, 10 Ιουλίου 2017

ΕΚΣΥΓΧΡΟΝΙΣΜΟΣ F-16: ΠΟΙΕΣ ΑΛΛΑΓΕΣ ΘΑ ΓΙΝΟΥΝ ΣΤΟ ΣΤΟΛΟ


Μεγάλες είναι οι προσδοκίες της Πολεμικής Αεροπορίας από το πρόγραμμα εκσυγχρονισμού του στόλου των F-16 Fighting Falcon. Όπως δήλωσαν σήμερα έμπειρες πηγές του ΓΕΑ, οι εκτιμήσεις κάνουν λόγο για επερχόμενες εξελίξεις μέχρι το φθινόπωρο, καθώς η ηγεσία του Κλάδου αναμένεται να ενημερωθεί με πλήρεις λεπτομέρειες για την κοστολόγηση των προετεινόμενων διαμορφώσεων για κάθε διαφορετική έκδοση F-16 που επιχειρεί σήμερα σε 8 Μοίρες μαχητικών πρώτης γραμμής.
Το πρόγραμμα αφορά συνολικά την αναβάθμιση 123 μαχητικών F-16C/D Block 50 (PX II), Block 52+ (PX III) και Block 52+ Advanced (PX IV), στο επίπεδο της έκδοσης F-16V (Viper) με ενσωμάτωση ραντάρ AESA και κεντρικής οθόνης CPD για αναβάθμιση της απεικόνισης τακτικής κατάστασης στο πιλοτήριο και με απαραίτητη προϋπόθεση την ενσωμάτωση ζεύξης δεδομένων Link 16.
Πρόκειται για το πλέον κρίσιμο στάδιο του προγράμματος καθώς εκεί θα κριθεί ποιες εκδόσεις θα επιλεγούν τελικά για αναβάθμιση και με ποια σειρά καθώς για πρακτικούς λόγους είναι αδύνατον η διαδικασία να ξεκινήσει ταυτόχρονα για όλα τα Block των F-16.
Επικρατέστερο σενάριο εξακολουθεί να παραμένει η αναβάθμιση (σε πρώτη φάση) των 55 F-16C/D Block 52+ του προγράμματος PX III, τα οποία εξοπλίζουν 3 Μοίρες (340M/343M/337M) και ακολούθως των 39 F-16C/D Block 50 που εξοπλίζουν 2 Μοίρες (341Μ/ 347Μ).
Ερωτηματικό παραμένει ποιό θα είναι το μέλλον των Block 30 ενώ τα 30 Block 52+ Advanced σύμφωνα με νεότερα σενάρια θα μείνουν – μάλλον – ως έχουν σε μια προσπάθεια να μειωθεί το κόστος του προγράμματος, με δεδομένο οτι ηλικιακά είναι τα νεότερα Fighting Falcon που παρέλαβε η ΠΑ το 2009.

ΜΕ ΤΙ ΚΡΙΤΗΡΙΑ ΘΑ ΠΑΡΕΙ ΑΠΟΦΑΣΕΙΣ Η ΠΑ

Καθοριστική παράμετρος για την λήψη τελικών αποφάσεων είναι το κονδύλι που τελικά θα διατεθεί για το πρόγραμμα καθώς και το κόστος προς αποτέλεσμα, το οποίο μεγιστοποιείται στην περίπτωση των δύο συγκεκριμένων εκδόσεων αφού αποτελούν και την “σπονδυλική στήλη” του στόλου των F-16 της ΠΑ.
Όπως επισημάνθηκε κάθε έκδοση περιλαμβάνει διαφορετικές απαιτήσεις σε ότι αφορά τις εργασίες που πρέπει να εκτελεστούν με στόχο την ομογενοποίηση σε συστήματα αποστολής αλλά και οπλικά συστήματα αέρος αέρος και αέρος εδάφους, τα οποία θα πιστοποιηθούν για χρήση παράλληλα με την ενσωμάτωση ραντάρ AESA.Έτσι λοιπόν οι διαφορές στα μοντέλα F-16 που διαθέτει η ΠΑ (Block 30/50/52+/Advanced) μεταβάλουν και το κόστος του προγράμματος αναβάθμισης που θα εξαρτηθεί τελικά με βάση το σχεδιασμό της ΠΑ.
Το μεγαλύτερο κόστος ανά μονάδα προβλέπεται να έχει ο στόλος των Block 50 καθώς θα απαιτηθεί η αλλαγή μεγάλου αριθμού συστημάτων, τα οποία θεωρούνται παρωχημένα τεχνολογικά και δεν παράγονται πλέον. Αντιθέτως τα Block 52+ και Block 52+ Advanced έχουν το μικρότερο συγκριτικά κόστος εκσυγχρονισμού αφού ανήκουν σε νεότερες παρτίδες παραγωγής με πιο σύγχρονες διαμορφώσεις.

ΤΟ «ΥΒΡΙΔΙΟ» TC-1: ΑΠΟ ΤΟ BLOCK 50 ΣΤΟ BLOCK 52+ ADVANCED

Όσον αφορά τα 31 F-16C και 8 F-16D Block 50 της ΠΑ που πετάνε σήμερα με την 347Μ και 341Μ, προτείνεται η αναβάθμιση κοινών (σε μεγάλο ποσοστό) υποσυστημάτων ηλεκτρονικών και παροχής οξυγόνου με τα Block 52+ Advanced Όσο περισσότερες είναι και οι αλλαγές φυσικά τόσο μεγαλύτερες και οι απαιτήσεις πιστοποίησης συστημάτων (με συνεπαγόμενη αύξηση χρόνου και κόστους)
Στην περίπτωση των Block 50 της ΠΑ, μεγάλο τμήμα της αναβάθμισης θα βασιστεί σε υποδομή αναπτύχθηκε στο πρωτότυπο του προγράμματος PΧ IV.
Πρόκειται για το α/φος TC:1 το οποίο βρίσκεται σήμερα στην 116ΠΜ στον Άραξο. Ήταν το τελευταίο F-16C Block 50 με s/n 045 (USAF s/n 93-1045) που παρέμεινε για αρκετά χρόνια πριν παραδοθεί, στην Αεροπορική Βάση Edwards στις ΗΠΑ. Χρησιμοποιήθηκε για την ανάπτυξη της έκδοσης Block 52+ και εν συνεχεία αναβαθμίστηκε σε επίπεδο Block 52+ Advanced για διεξαγωγή πτητικών δοκιμών.
Ως εκ τούτου η δουλειά που έχει ήδη γίνει στο TC-1 εξασφαλίζει ότι δεν απαιτείται ανάπτυξη νέων συστημάτων και πιστοποίηση εξ αρχής στο εργαστήριο (Systems Intergration Laboratory/SIL) με τις απαραίτητες πτητικές δοκιμές που ακολουθούν και απαιτούν επιπλέον χρόνο και κόστος.
Οι κυριότερες αλλαγές που θα γίνουν στα Block 50 της ΠΑ περιλαμβάνουν:
 Αντικατάσταση του υπολογιστή GAC με τον MMC7000
• Αντικατάσταση του ραντάρ AN/APG-68 (V)7 σε AN/APG-83 AESA
• Αντικατάσταση μονόχρωμων MFD με έγχρωμες CMFD
• Προσθήκη κεντρικής οθόνης CPD
• Αναβάθμιση του IFF APX-113AIFF με προηγμένο CIT που υποστηρίζει πρότυπο Mode S και Mode 5
• Ενσωμάτωση Crash Survivable Recorder, MMR, 
• Ασύρματος ARC-238
• Σύστημα ανταλλαγής δεδομένων Link 16 (MIDS-LVT) που αντικαθιστά την υποδομή IDM
• TACAN
• Αντικατάσταση οργάνου HSI με ψηφιακή απεικόνιση τεχνικού ορίζοντα EHSI
• Ψηφιακό καταγραφέα DVR με ψηφιακό επίγειο σύστημα απενημέρωσης με δεδομένα και από το ASPIS και το RWR
• Σκοπευτικό επί κάσκας Joint Mounted Cueing System JHMCS
• Φωτισμό συμβατό με διόπτρες NVIS
• Ικανότητα μεταφοράς ατρακτηδίου αναγνώρισης DB-110 της Goodrich
• Νέο σύστημα παραγωγής οξυγόνου OBOGS
• Αναβάθμιση ASPIS σε ASPIS II
• Ικανότητα μεταφοράς προηγμένων όπλων αέρος αέρος IRIS-T και AIM-120C5
• Ικανότητα μεταφοράς προηγμένων όπλων αέρος εδάφους AGM-154C JSOW και GBU-31 JDAM
• Ικανότητα μεταφοράς νέου ατρακτηδίου σκόπευσης TGP τύπου SNIPER
• Ικανότητα μεταφοράς πυλώνων BRU-57 που επιτρέπουν την ανάρτηση 2Χ JDAM ή JSOW ανά πτέρυγα, διπλασιάζοντας την μεταφορική ικανότητα όπλων κρούσης από 2 σε 4 ανά αεροσκάφος!

ΑΠΟ ΤΟ 2008 ΑΝΑΜΕΝΟΤΑΝ Ο ΕΚΣΥΓΧΡΟΝΙΣΜΟΣ..

Η αναβάθμιση των Block 50 σε επίπεδο Viper θα έχει το μεγαλύτερο κόστος αλλά αναβαθμίζει 39 μαχητικά σε επίπεδο ανώτερο των Block 52+ Advanced (PX IV), επεκτείνοντας την επιχειρησιακή ζωή του τύπου με πλήρεις αξιώσεις μέχρι το 2030!
H επιχειρησιακή εκμετάλλευση του τύπου αποτελεί αναγκαιότητα για την ΠΑ ενώ η συζήτηση για την αναγκαιότητα του εκσυγχρονισμού, είχε αναδειχτεί από χειριστές της ΠΑ ήδη από το 2008 όταν τα Block 50 μετρούσαν 11 χρόνια σε υπηρεσία. Σήμερα ο τύπος συμπληρώνει αισίως 20 χρόνια ζωής και είναι πλέον κάτι παραπάνω από επιτακτική η αναβάθμιση του, όπως άλλωστε ισχύει και με τα παλαιότερα Block 30..
Για τα τελευταία υπάρχει η πρόθεση αναβάθμισης σε επίπεδο που πλησιάζει το Block 52+ με απάρτια ραντάρ – υπολογιστή κα. τα οποία θα προκύψουν από πλεόνασμα του στόλου PX III που σταδιακά θα αναβαθμίζεται σε επίπεδο Viper στην ΕΑΒ.
Για προφανείς πρακτικούς λόγους, ο εκσυγχρονισμός των Block 30 θα γίνει μετά από τον αντίστοιχο των Block 52+ εφόσον φυσικά τα χρονοδιαγράμματα ταιριάζουν με τον ορίζοντα επιχειρησιακής αξιοποίησης της ΠΑ. Τα σενάρια μεταπώλησης των Block 30 σε τρίτες χώρες (βλέπε Βουλγαρία) εξετάζονται ως εναλλακτικές μέθοδοι «αυτοχρηματοδότησης» του προγράμματος αλλά για διάφορούς λόγους δεν φαίνεται να υπάρχουν σοβαρές πιθανότητες προς μια τέτοια κατεύθυνση.
Κύρια παράμετρος αποτελεί η διατήρηση της υφιστάμενης δύναμης μαχητικών, η οποία με δεδομένη την απειλή δεν δύναται να απομειωθεί αριθμητικά περεταίρω. Κάτι που έχουν επισημάνει σε όλους τους τόνους όσοι γνωρίζουν «καλά τα πράγματα», μεταξύ αυτών και διατελέσαντες πρώην Αρχηγοί του Κλάδου.
Επιθυμία της ΠΑ, εξακολουθεί να είναι η αναβάθμιση όλου του στόλου των F-16 καθώς δεν υπάρχει άλλη εναλλακτική λύση για την ενίσχυση της αεροπορικής ισχύος στο προσεχές μέλλον.
ΠΗΓΗ
https://www.thinknews.gr/defence/eksygchronismos-f-16-pies-allages-tha-ginoun-sto-stolo/

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου